Kuva |
Sitten tuli päivä, jolloin päätin laskea budjetin oikeasti. Ymmärsin, että 7000 euroakin on melko pieni summa, jos ajatellaan noin sadan vieraan häitä. Se tarkoittaisi
pyöreästi 70 euroa yhtä vierasta kohti. Tähän 70 euroon pitäisi saada mahtumaan paitsi vieraan nauttima ruoka ja juoma, myös pöytäliinat, koristeet ja morsiuspariin itseensä suunnattavat kulut. Aika vähän, eikö? Yksittäisen vieraan "hintaa" en ollut edes laskenut siinä vaiheessa, kun ensimmäinen budjettilaskelma valmistui. Silmäni laajenivat varmaan kauhusta, kun ymmärsin, että unelmieni häät kustantavat lähestulkoon kymppitonnin. Ja minä kun olin vakaasti päättänyt jo vuosia sitten, että vastaavanlaisella summalla pyöräytetyt häät ovat idiootteja varten. Kuka nyt laittaisi häihin kymppitonnin? Nii'in, kukapa laittaisi...
Nyt olen vakaasti päättänyt, että tällä budjetilla lähdetään liikenteeseen, mutta säästöjä yritetään tehdä kaikessa missä voidaan. Juhliemme ydin on hyvä ruoka ja juoma - niissä emme säästä. Toki valitsemme budjettiimme sopivan pitopalvelun, mutta tarjoamme mahdollisimman runsaasti maistuvaa ruokaa, jotta pidemmältäkin saapuvat vieraat viihtyvät juhlissamme nälkää näkemättä. Juhlien alkoholitarjoilussakaan ei niuhoilla, mutta juomat haetaan säästösyistä Tallinnasta. Noin 50 prosenttia budjetistamme siis menee ruokaan ja juomaan.
Kuva |
Minä haluan kauniit ja tyylikkäät somistukset hääjuhlaamme. Silti aiomme säästää tässä. Teemme mahdollisimman paljon itse tai ainakin ostamme sellaista, jonka voimme häiden jälkeen myydä eteenpäin. Tästä esimerkkinä muun muassa pöytäliinat. Minä haluan harmaat pöytäliinat, joita ei pitopalveluillakaan ole saatavilla. Ja vaikka olisi, maksaisin mieluummin suurin piirtein saman hinnan kankaasta, jonka ompelisin sitten itse liinoiksi. Näin ollen voisin liinat myös häiden jälkeen myydä eteenpäin ja jäädä tappiolle vähemmän kuin liinat vuokraamalla. Toki tästä järjestelystä on itselle myös enemmän vaivaa. Ja vaikka kertakäyttöliinaa saisi edullisesti myös harmaana, haluan välttämättä kankaiset liinat. Tässä olen ehdoton. Olen laskeskellut, että yhteensä kaikkiin somistuksiin ja muihin askarteluihin (mukaan lukien kutsut ynnä muut) menee budjetistamme noin 12-15 prosenttia. Näistä kuluista saa mahdollisesti sitten vielä häiden jälkeen minimaalisen summan takaisin, kun pistää tavaraa kiertoon.
Kuva |
Musta tuntuu, että aika monessa osoitteessa pähkäillään parhaillaan ihan samojen ongelmien kanssa :D nimimerkillä Tiedän tunteen turhankin hyvin. Itse asiassa kirjoittelinkin blogini puolelle viime viikolla ihan samoista tuskailuista - viisinumeroinen summa häistä kuulostaa todella suureelta summalta, mutta ihmeesti sitä vaan kuluu, vaikkei edes toivoisi mitään kovin uniikkia, ylitsevuotavaisen hienoa tai pröystäilevää häiltään. Niitä isoja säästökohteita on niin kovin hankala löytää (tai ainakin valita, mistä olisi valmis kunnollisella kädellä karsimaan), kun monet isot häiden kuluerät kuuluvat niihin tärkeinpiin häiden osiin eikä halvempia, miellyttäviä ratkaisuja välttämättä ole... Välillä sitä alkaa ymmärtää niitä, jotka päätyvät pitämään superpienet häät :D
VastaaPoistaBudjettiasiat ovat varmasti aina "in", kun puhutaan häistä :D Säästökohteita on ihan mielettömät määrät, mutta oikeastaan sellaista kohtaa ei löydy, jossa kuitenkaan sitten voisi sitä mieletöntä summaa säästää. Meillä on mielettömästi säästetty juhlapaikan hinnassa, mutta koristeluihin menee vastaavasti enemmän rahaa. Jälleen siis säästöä, mutta ei mielettömästi. Nyt peukut pystyyn loppusumman suhteen! Meilläkään vieraslistan karsiminen ei ole vaihtoehto, kun kummankin vanhemmat ja sisarukset perheineen tekevät jo noin 40 ihmistä. Siihen kun lisää vielä muutamat kaverit ja tärkeät sukulaiset, niin vieraslistaan onkin piirtynyt jo noin sadan ihmisen nimet...
Poista